عباسعلي حسن اف سفير جمهوري آذربايجان در نشست رسانه ای در یزد :
بین استان یزد ومناطق مختلف آذربایجان می توان ارتباطات خوبی برقرار کرد .

یزدفردا "عباسعلي حسن اف سفير جمهوري آذربايجان در كشورمان امروز به اتفاق مهندس سیفی رییس سازمان میراث فرهنگی ،گردشگری و صنایع دستی استان یزد در یک کنفرانس خبری شرکت نمود .

به گزارش یزدفردا "در ابتدای این کنفرانس خبری سیفی با اشاره به روز جهانی گردشگری برنامه های سفر سفیر کشور همسایه آذربایجان به یزدرا تشریح کرد .
وی در ادامه افزود:بازدید آقای حسن اف سفیر کشورآذربایجان از اماکن تاریخی ودیدنی ،بویژه بافت تاریخی یزد را قدمی موثر در راه برقراری ارتباط بیشتر بین استان و این کشوردانست .
وی به مذاکرات حوزه گردشگری استان با سفیر آذربایجان اشاره نموده و اظهار داشت :مذاکرات خوبی انجام شده و ایشان صبح امروز از دخمه زرتشتیان ،مجموعه تاریخی امیرچقماق،موزه آب ،مسجدجامع یزد ،بافت تاریخی وزندان اسکندربازدید کردند و در برنامه عصر نیز بازدید از بازاربزرگ یزد،مجموعه باغ دولت آبادوزورخانه علی ابن ابی طالب واقع در صفائیه یزد بازدید خواهند داشت .
مهندس سیفی به دیدار فرمانداریزدوشهرداریزد با وی اشاره نموده و افزود :پیشنهاد خواهر خواندگی شهریزد با یکی از شهر های کشور آذربایجان توسط شهردار یزد مطرح و قرار شد که بررسی های لازم توسط طرف آذری انجام و شهری که بیشترین شرایط را برای خواهر خواندگی دارد معرفی و در سفر های آتی مقدمات امضاءتفاهمنامه فراهم شود .
وی اظهار امیدواری نمود حضور سفیر آذربایجان دریزد موجب تعامل هرچه بیشتر و تبادل گردشگران دو طرف بشود .
به گزارش خبرنگاریزدفردا "در ادامه این نشست
عباسعلي حسن اف سفير جمهوري آذربايجان در كشورمان که زبان فارسی را بسیار زیبا و عالی می داند توضیحاتی را پیرامون سفر خود ارائه نمود.
حسن اف در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه این دومین سفرش به شهریزد می باشد اظهار داشت :سفر اولی که به یزد داشتم در فصل تابستان بود و برای شرکت در یک همایش به یزد آمدم وبعد از مراسم و استراحت در هتل به فرودگاه رفتیم و همیشه به دنبال فرصتی برای سفر به یزد بودم .
وی با اشاره به مطالعات خود در زمینه یزد و فرهنگ مردم اشاره کرده و افزود :یزد مرا جذب کرده بود ودوستانی نیز از اهالی یزد دارم که انسانهای خوب وصمیمی هستند .
حسن اف سفیر کشور آذربایجان در ادامه سفرخودرا اینگونه شرح داد :امروز صبح از دخمه زرتشتیان دیدن کردم وبرایم تعجب آور بود ، احترام به پیروان دین زرتشت وفرهنگ قدیمی مردمانی که در این منطقه سکونت داشته اند ،البته هر دینی در جای خود قابل احترام است وهر دینی مکتبی دارد که این مکتب آموزنده است در دین زرتشت و اسلام انسان از لحاظ اخلاقی و انسانی مورد توجه بوده است .و انسانها با هم به گونه ای زندگی می کنند که احترام متقابل رعایت شود و وقت خود را جهت تلاش و کوشش و سازندگی صرف می کنند و پس از گذشت قرنها دین زرتشت آن ویژگی های خود را حفظ کرده است .
وی در ادامه افزود :من در هیچ کجا ندیده بودم و نشنیده بودم که زرتشتیان دارای گورستان برای دفن اموات خود باشند و امروز با کمال تعجب من آن را در یزد دیده و از آنجا بازدید داشتم و برایم قابل احترام بود .
وی به بازدید خود از موزه آی یزد اشاره نموده و گفت :به طور کلی موزه آب یزد خیلی آموزنده بود و  ساختمانش نیز از لحاظ معماری و شکل زیبا بود .
حسن اف سفیر آذربایجان درایران به هزاران سال سکونت مردم در این منطقه اشاره نموده و افزود :مردمان سخت کوش یزد در منطقه ای که آب نبوده با تابستان بسیارگرم وزمستان سرد هم داشته توانسته اند در شرایط بسیار سخت زندگی کرده ودر موزه آب دیدم که چگونه برای بدست آوردن آب تلاش کردند وقنات که حاصل تلاش و تفکر انسانهاست چگونه ایجاد شده و مهمتر از آن وسائل دیگری که در جهت استفاده همراه با عدالت این آب ساخته شده است به عنوان مثال ظرفی را دیدم که در مدت یک دقیقه پر از آب می شود و وسیله ای بوده برای تقسیم عادلانه آب بدست آمده برای مصارف کشاورزی ،به جز جنبه بدست آوردن آب ،استفاده بهینه و نگهداری آن نیز مد نظر بوده و برایم جالب بود .
وی در ادامه وصف موزه آب شهریزد افزود :متاسفانه در مناطقی که آب بسیار است ،مردم از نعمت های خدادادی خوب استفاده نمی کنند و ما باید برای نعمت هایی که خدا به ما داده قدرشناس باشیم و قدرشان را بدانیم .
من با سرداب ها آشنا شدم که از آنها برای خنک نگهداشتن آب و همچنین در تابستان برای نگهداری میوه و مواد غذایی واستراحت با توجه به خنکی آن محل استفاده می شده و حاصل تفکر انسانهای با تفکر بوده است و خلاصه در تمام زمینه ها می تواند الگوی خوبی برای همه باشد ونشان دهنده آن است که انسانها به شرط برنامه ریزی درست می توانند با شرایط سخت اقلیمی مبارزه کرده و پیروز شوند .
حسن اف سفیر آذربایجان در کشورمان ، مردمان یزد را مردمان اهل کار و تلاش دانسته افزود :اهالی یزد قابل ستایش هستند وآنگونه که سوابق نشان می دهد از لحاظ اخلاقی نیز مردمانی متفاوت هستند ،یزدی ها جرمشان کمتر از دیگر نقاط است ومهمان نوازی آنها زبان زد است .
وی به دیدارش از آتشکده زرتشتیان در یزد اشاره نموده و گفت :من در یزد و در آتشکده زرتشتیان آنها را دیدم که آزادانه به عبادت خود مشغول و در فروشگاه نزدیک آتشکده زرتشتیان دریزد پیروان دین زرتشت را دیدم و زندگی همراه با احترام متقابل زرتشتیان و مسلمانان دریزد واقعا الگوی خوبی برای جهانیان است .
سفیر آذربایجان یکی از امکانات موجود استان یزد را مردمان مهمان نواز و خوش اخلاق این دیار دانسته و افزود :هتل های مجهز این شهر باستانی قابلیت های خوبی برای جذب گردشگری دارد و وی هتل محل کنفرانس خبری را (هتل داد)نمونه بسیار زیبایی از سبک معماری باستانی دانسته که از یک طرف معماری اصیل ایرانی را حفظ نموده واز طرف دیگر امکانات نوین هتل داری را نیز داراست .
وی یزد را از لحاظ باستانی و فرهنگی غنی دانسته و افزود :بین استان یزد ومناطق مختلف آذربایجان می توان ارتباطات خوبی برقرار کرد .
وی در ادامه افزود :گردشگران استان از باکو گرفته تا گنجه وشکی و شماته و ..که دارای آب فراوان و هوای بسیار خوب و جنگل های سرسیز هستند می توانند در فصل تابستان استفاده نمایند ومردم کشور آذربایجان نیز در فصل پاییز وزمستان ویهار نیز می توانند از بزد باستانی بازدید داشته باشند .
سفیر آذربایجان درایران یزد را از لحاظ صنعتی پیشرفته دانسته واظهار داشت :جهانگردان دوکشور می توانند از لحاظ اقتصادی و فرهنگی ارتباط خوبی داشته باشند و با ید برنامه ریزی شود و سفرهای علاقمندان شروع شود و مشکلی در این راه وجود ندارد .

وی با اشاره به ضرب المثل آذری که می گوید من کف دستم را بو نکرده بودم علت عدم ارتباط گردشگران این کشور  با یزد را عدم شناخت عنوان کرده و گفت :اطلاعات جامعی از سفر انجام شده و توانمندی های استان به وزارت فرهنگ وامور جهانگردی کشورم منتقل خواهیم کرد و کارشناسان مربوطه در آینده نزدیک از استان بازدید و مقدمات ارتباط گردشگری انجام خواهد شد .
حسن اف به 9 پرواز در هفته از ایران به آذربایجان اشاره کرده و گفت :ما در مورد حمل و نقل مسافر مشکلی نخواهیم داشت ودر مورد ارتباطات دیگر نیز تجار و بازرگانان می توانند تعامل خوبی با هم داشته باشند .
وی در مورد بازار و تجارت بین دو کشور افزود :مصالح ساختمانی یکی از مواردی است که قطعا بازار خوبی در کشور ما دارد و قبلا هم کاشی های تولید ایران با مارک های اروپایی به آذربایجان وارد می شد و موجب سوء استفاده واسطه ها شده بود وبه قیمت های چندین برابر هم به فروش می رفت که با پیگیری های انجام شده با مارک ایران و قیمت مناسب و حذف واسطه ها بازار خوبی در آذربایجان دارد .


وی پیشنهاد یکی از خبرنگاران استان در مورد سفر خبرنگاران استان به کشور مطبوعش و همچنین سفر خبرنگاران آن کشور به استان یزد را سازنده دانسته وآمادگی خود را جهت پیگیری موضوع اعلام نمود .
گفتنی است :مهندس سیفی رییس سازمان میراث فرهنگی استان نیز اعلام آمادگی خود را جهت میزبانی خبرنگاران کشور آذربایجان در استان و اعزام گروه مشابه به آن کشور با میزبانی طرف آذری اعلام کرد و قول مساعد جهت پیگیری داد .
گزارش تصویری کامل این سفر متعاقبا منتشر  خواهد شد
یزدفردا
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا